Sök:

Sökresultat:

13681 Uppsatser om Smć och stora organisationer - Sida 1 av 913

De anstÀlldas upplevelser av det psykologiska kontraktet ? en jÀmförelse mellan anstÀllda i stora och smÄ organisationer

Syftet med uppsatsen Àr att belysa hur de anstÀllda upplever det psykologiska kontraktet i stora och smÄ organisationer. Det psykologiska kontraktet Àr ett utbyte av löften och Ätaganden mellan arbetsgivare och arbetstagare. InnehÄllet i det psykologiska kontraktet varierar utefter de behov och möjligheter som arbetstagaren och arbetsgivaren har. Vi har valt att titta pÄ det psykologiska kontraktet i organisationer av olika storlek dÄ mÄnga av de aspekter som Àr förknippade med det psykologiska kontraktet skiljer sig utefter de olika förutsÀttningar som stora och smÄ organisationer har. VÄr studie utförs pÄ ett antal stora och smÄ organisationer dÀr vi genom enkÀtundersökning undersökt de anstÀlldas upplevelse av det psykologiska kontraktet.

Analytics i en post ?mad men? era : En explorativ ansats för att undersöka problematiken vid dataintegration för analytics-system som stöd för flerkanalig digital marknadsföring i större organisationer

Denna uppsats undersöker problematiken runt att integrera datakÀllor dÄ analytics anvÀnds för flerkanalig digital marknadsföring i större organisationer. Ansatsen Àr kritiskt och gÄr emot bilden av analytics som bÄde enkelt att implementera och anvÀnda för flerkanalig digital marknadsföring inom större organisationer. Uppsatsen visar pÄ hur strukturer i större organisationer gör övergripande analytics för fler digitala kanaler problematiskt.Uppsatsen bygger pÄ resultat frÄn en observationsstudie som gjordes inom en större multinationell organisation och fokuserar pÄ problematik som Äterfanns i tvÄ huvudsakliga projekt som genomfördes under tiden för studien..

Strategisk kompetensplanering: planerar och hanterar stora
organisationer sin kompetens?

Kompetens har pĂ„ senare tid blivit ett omskrivet omrĂ„de och beskrivs ofta som en konkurrensfördel av teoretikerna. Om organisationen vill behĂ„lla sin marknadsposition mĂ„ste kompetens tas till vara, men samtidigt utvecklas i takt med marknadens behov. Önskas hög kompetens mĂ„ste organisationsstrukturen Ă€ven stödja kompetens. Den strategiske ledaren som arbetar i överensstĂ€mmelse med organisationens kompetensstrategi stödjer individens prestationer. Ett sĂ€tt Ă€r genom identifiering och mĂ€tning av prestationer.

Licenshantering av programvaror i enkommunal verksamhet : En fallstudie över licenshanteringen i Falu kommun

Forskningen visar att förÀndringar av informationsteknologin och en ökande anskaffning av nya programvaror har lett till underliggande problem som kan drabba heterogena programvarulicensmiljöer och stora organisationer. Underliggande problem i den stora kontexten Àr mjukvaruhantering. Licenshantering av programvaror Àr just en förgrening av det stora problemet. Stora organisationer som en kommunal verksamhet Àr drabbad av det hÀr underliggande problemet pÄ grund av komplexitet hos organisationens miljö. Att tillÀmpa förÀndringar i omrÄdet programvarulicens Àr omöjligt utan att göra förÀndringar i hela den organisationsprocess som följer med det.

Business Intelligence i SME och stora organisationer : En studie om skillnaden mellan BI anvÀndande i SME och stora organisationer

OmvÀrlden Àndras snabbt, vilket sÀtter press pÄ moderna organisationer. Organisationer kan dÀrför anvÀnda sig av Business Intelligence (BI) till att fatta bra och effektiva beslut. Enligt författare till litteratur, skribenter pÄ Internettidningar, och debattörer pÄ Internet, kan det dock vara skillnad pÄ hur BI anvÀnds i smÄ och stora organisationer, dÄ dessa inte har samma förutsÀttningar till BI anvÀndande (Chang, 2009).Vid pÄbörjandet av denna studie var det oklart hur SME och stora organisationer anvÀnder BI, samt pÄ vilket sÀtt BI anvÀndande i SME och stora organisationer skiljde sig, och vad denna skillnad bestod av. Det fanns alltsÄ kunskapsbrist inom detta omrÄde inom BI. För att berika Àmnet BI med ny kunskap gjordes dÀrför en studie dÀr BI anvÀndandet i SME och stora organisationer beskrevs, samt redogjordes det för de skillnader som upptÀcktes mellan BI anvÀndandet i SME och stora organisationer.

InköpsPRocesser : En undersökning av varför organisationer köper PR-konsulttjÀnster

Inköp av PR-konsulttjÀnster har ökat explosionsartat i Sverige under de senaste tvÄ decennierna. Organisationer investerar stora summor i PR-konsulttjÀnster men trots detta saknas det studier som tar köparnas perspektiv som utgÄngspunkt. Denna studie syftar till att undersöka varför organisationer köper in PR-konsulttjÀnster. För att besvara studiens syfte och frÄgestÀllning genomfördes en kvalitativ studie dÀr företrÀdare för organisationer inom privat-, offentlig- och ideell sektor intervjuades. För att fÄ en bredare förstÄelse analyserades det empiriska materialet utifrÄn de tre teoretiska synsÀtten: ekonomiskt rationellt, nÀtverkorienterat och institutionellt.

Earned Value Management: motiv till adoption eller avvisning i stora svenska organisationer

Ett projektstyrningsverktyg som fÄtt stor uppmÀrksamhet i den akademiska vÀrlden och av branschorganisationer Àr Earned Value Management (EVM). EVM beskrivs av forskare och praktiker som överlÀgsen andra metoder dÀr det bland annat bevisats att EVM har en signifikant pÄverkan pÄ ett projekts framgÄng. Metoden Àr standard i ett flertal lÀnder men fÄ svenska organisationer förutom vissa svenska myndigheter har adopterat EVM. Syftet med studien Àr att undersöka motiven till adoption eller avvisande av EVM i stora svenska organisationer för att skapa en bÀttre förstÄelse av adoptionsprocessen. För att uppnÄ syftet genomfördes kvalitativa telefonintervjuer med sex adopterande och fyra avvisande organisationer.

FörÀndringar av analysbehov med avseende pÄ organisationers datalager.

OtillrÀcklig hantering av stora datavolymer har tidigare gjort det svÄrt att omvandla försÀljnings- och affÀrsdata till anvÀndbar information för beslutsfattare. PÄ grund av detta har konceptet datalager framkommit. Datalagret ska stödja beslutsfattare genom att ta emot data frÄn opreationella system i organisationer. Ett datalager syftar till att stödja informations- och analysprocesser över tidsperioder. Med hjÀlp av ett datalager kan organisationer utföra analyser.

Konflikthanteringssystem i mikro- och smÄföretag

Denna studie behandlar hur konflikthantering pÄ arbetsplatsen, ett alltid aktuellt ochekonomiskt viktigt omrÄde för mÄnga större organisationer, kan appliceras pÄ mindreföretag och deras förutsÀttningar. Forskningen har hittills varit fokuserad pÄ hur storaorganisationer kan hantera och förebygga konflikter, men det hÀr arbetet menar attmindre organisationer har fundamentalt annorlunda förutsÀttningar som gör att ettnytt synsÀtt mÄste tillÀmpas i deras fall. Det finns ekonomisk och social vinning Àvenför mindre företag att förebygga och hantera konflikter och studien visar att för attvara framgÄngsrika i det avseendet mÄste de fokusera pÄ att utveckla sina icke-pÄtagligaresurser..

Kvalitet hos orsakskategorier för instÀllda operationer

OmvÀrlden Àndras snabbt, vilket sÀtter press pÄ moderna organisationer. Organisationer kan dÀrför anvÀnda sig av Business Intelligence (BI) till att fatta bra och effektiva beslut. Enligt författare till litteratur, skribenter pÄ Internettidningar, och debattörer pÄ Internet, kan det dock vara skillnad pÄ hur BI anvÀnds i smÄ och stora organisationer, dÄ dessa inte har samma förutsÀttningar till BI anvÀndande (Chang, 2009).Vid pÄbörjandet av denna studie var det oklart hur SME och stora organisationer anvÀnder BI, samt pÄ vilket sÀtt BI anvÀndande i SME och stora organisationer skiljde sig, och vad denna skillnad bestod av. Det fanns alltsÄ kunskapsbrist inom detta omrÄde inom BI. För att berika Àmnet BI med ny kunskap gjordes dÀrför en studie dÀr BI anvÀndandet i SME och stora organisationer beskrevs, samt redogjordes det för de skillnader som upptÀcktes mellan BI anvÀndandet i SME och stora organisationer.

Klimatsmart resande inom trafikverket - en djupstudie

OmvÀrlden Àndras snabbt, vilket sÀtter press pÄ moderna organisationer. Organisationer kan dÀrför anvÀnda sig av Business Intelligence (BI) till att fatta bra och effektiva beslut. Enligt författare till litteratur, skribenter pÄ Internettidningar, och debattörer pÄ Internet, kan det dock vara skillnad pÄ hur BI anvÀnds i smÄ och stora organisationer, dÄ dessa inte har samma förutsÀttningar till BI anvÀndande (Chang, 2009).Vid pÄbörjandet av denna studie var det oklart hur SME och stora organisationer anvÀnder BI, samt pÄ vilket sÀtt BI anvÀndande i SME och stora organisationer skiljde sig, och vad denna skillnad bestod av. Det fanns alltsÄ kunskapsbrist inom detta omrÄde inom BI. För att berika Àmnet BI med ny kunskap gjordes dÀrför en studie dÀr BI anvÀndandet i SME och stora organisationer beskrevs, samt redogjordes det för de skillnader som upptÀcktes mellan BI anvÀndandet i SME och stora organisationer.

Att kommunicera med omvÀrlden pÄ Facebook : En fallstudie av skogsindustriföretaget Stora Enso Skoghalls Bruk

Den snabbt vÀxande utvecklingen av Internet har genererat nya slags plattformer för företag och organisationer att kommunicera pÄ. En sÄdan plattform Àr Facebook som med sina över 670 miljoner anvÀndare Àr vÀrldens största sociala nÀtverkssajt. Facebook öppnar upp nya möjligheter för företag och organisationer att ha en direkt tvÄvÀgskommunikation med sin omvÀrld. Att kommunicera pÄ Facebook för företag och organisationer Àr ett relativt nytt och outforskat omrÄde vilket leder till att det kan vara svÄrt för dessa företag och organisationer att veta hur de ska nÄ ut till sina mÄlgrupper pÄ bÀsta sÀtt. Vidare Àr en frÄga att stÀlla sig hur dessa mÄlgrupper vill att företagen och organisationerna ska bete sig pÄ Facebook.Syftet med denna uppsats har varit att utveckla en fördjupad förstÄelse för Facebook som plattform för PR-arbete genom att i en fallstudie beskriva och analysera Skoghalls Bruks kommunikationsarbete med sin omvÀrld pÄ Facebook.Studiens resultat visar att den valda organisationen har utvecklat en strategi i enlighet med de teorier som presenteras i uppsatsen, men datainsamlingar med den valda organisationens mÄlgrupp visar att alla inte Àr intresserade av att ha en tvÄvÀgskommunikation.

Strategisk kompetensplanering: planerar och hanterar stora organisationer sin kompetens?

Kompetens har pĂ„ senare tid blivit ett omskrivet omrĂ„de och beskrivs ofta som en konkurrensfördel av teoretikerna. Om organisationen vill behĂ„lla sin marknadsposition mĂ„ste kompetens tas till vara, men samtidigt utvecklas i takt med marknadens behov. Önskas hög kompetens mĂ„ste organisationsstrukturen Ă€ven stödja kompetens. Den strategiske ledaren som arbetar i överensstĂ€mmelse med organisationens kompetensstrategi stödjer individens prestationer. Ett sĂ€tt Ă€r genom identifiering och mĂ€tning av prestationer.

RIKSSERIEN ? DAMHOCKEYNS HÖGSTA SERIE : EN STUDIE AV DAMLAGENS ORGANISATIONER

 Svensk damhockey har de senaste Ären genomgÄtt stora förÀndringar och omorganiseringar vilket resulterade i en elitserie för damer ? Riksserien. Trots de senaste Ärens förÀndringar rÄder det alltjÀmt stora skillnader mellan de Ätta frÀmsta damlagen och sÀsongen 09/10 skiljde 68 mellan serievinnaren och serieförloraren. Rapporten Àmnar beskriva och analysera vilka skillnader som kan urskiljas i de Ätta Riksserielagens organisationer, styrning och föreningsstöd och om detta kan förklara de skillnader som finns i resultattabellen 09/10. Studien har fokuserat pÄ de Ätta damlag som sÀsongen 09/10 spelade i Riksserien. Vidare Àr studien inriktad pÄ att studera damorganisationernas sammansÀttning, styrning samt vilket föreningsstöd de upplever..

Vit makt miljön : Rekryteringen av unga i VÀstra Götaland

Vi har valt att skriva om hur Vit makt-miljön i VÀstra Götaland rekryterar unga till organisationer och vad det Àr som lockar unga. Vi valde Àmnet pÄ grund av att vi bÄda kommer frÄn delar av VÀstra Götaland som har problem med dessa frÀmlingsfientliga organisationer och vi Àr intresserade att ta reda pÄ varför ungdomar dras till dessa organisationer i ?vÄrt? omrÄde. Syftet med arbetet Àr att utröna vad det Àr som lockar nya personer till dessa organisationer som sÄ mÄnga vÀnder ryggen och som Àr illa omtyckt av den stora allmÀnheten. Vi har Àven tagit reda pÄ hur dessa organisationer gÄr till vÀga för att locka unga nya medlemmar till dem.

1 NĂ€sta sida ->